Treceți la conținutul principal

Greu de ucis: Sigur Ros vs mr Luke

Doar ce-am descoperit chestia asta, probabil la vremea ei o fi circulat pe net, asa ca daca ati vazut-o acum trei ani, ma scuzati. Pentru mine a fost educativa, desi mi-a fost greu sa ma uit pana la sfarsit. La un moment dat simteam jena omului de parca as fi fost de fata. Serios, interviul asta produce disconfort.




Si pentru cine o sa sara de cur in sus si sa arunce cu rosii in baiatu cu intrebarile, here’s my two cents: nici Jann Wenner nu scotea ceva de la indivizii aia apatici. La naiba, nici CIA nu scotea ceva de la ei. Membrii trupei s-au purtat ca niste pusti de a cincea pe care ii aduce tata cu Mertzanu la scoala. Si probabil isi imaginau ca ii fac o enorma favoare individului din presa de fiecare data cand deschid gura, cand de fapt favoarea era reciproca. Fara mass media, multe trupe care umplu stadioane ar canta si acum in garaj.

Dar, dude:

How do you guys create a song? Does one person start playing an instrument and then everyone else kind of starts adding into that?

Asta e o intrebare care ar trebui pusa pe lista celor mai cretine intrebari pentru formatii, chiar intre Daca ai fi o leguma, ce leguma ti-ar placea sa fii? si Did you think you’d be the kind of band that sold 2 milion records?

A, ups. Asta e urmatoarea intrebare a geniului inchizitor.

De ce sunt intrebari cretine? Pai, in primul rand, pentru ca nicio formatie nu se apuca de cantat planuind ca in doi ani sau trei sau cinci o sa-i faca cinste lui Bono cu o bere cand saracu om nu si-a luat leafa. Pur si simplu nu se intampla asta. Nu e o afacere, sa arunci un business plan si  sa astepti sa curga banii. Ma rog, sunt convinsa ca as putea da cateva exemple de-astea in industria muzicala romaneasca, dar cred ca se prinde toata lumea de ce sunt total irelevante pentru discutia asta.

Si in al doilea rand, pentru ca procesul de a compune o piesa e, ma scuzati, cam acelasi cu acela de a te duce la buda. Te duci la veceu si faci. Faptul ca jetul e mai subtire sau mai gros depinde de cata apa ai baut in ziua aia. Daca te intreaba cineva: Tu prin ce procedee iti golesti vezica? Intai faci un strop si dupa aia tot restul vezicii i se alatura? Ce ii raspunzi?

Scuzati comparatia dar e necesara. A face o piesa e ceva care se intampla natural. Un proces organic. Nu are un algoritm, depinde de o gramada de chestii diferite.

Aici gasiti varianta in care mr Luke incearca s-o dreaga, analizand extrem de defensiv interviul, ca sa vada ce-a mers prost. De remarcat reactia invitatei lui la intrebarea How do you guys create a song?

Nu reusesc sa-mi imaginez un raspuns satisfacator la intrebarea asta.

El spune ca se astepta exact la ceea ce le-a sugerat in urmatoarea intrebare: Does one person start playing an instrument and then everyone else kind of starts adding into that?

Asta e raspunsul pe care jumatate din populatia planetei se astepta sa-l auda, treaba care anuleaza din start intrebarea. Zic si eu.

O alta chestie de remarcat din interviu e felul in care tipul, pe jumate mancat de viu de islandezi, cauta in permanenta pe cineva care sa il salveze. Un membru al trupei care sa ii dea un semn ca e de partea lui. In cazul asta, el crede ca tobarul, aflat in extrema dreapta, a fost de partea lui.

Well ain't that cute. But it's wroooong! Tobarul nu a fost de ajutor. Doar nu s-a strofocat atat de mult sa-l faca sa se simta penibil. Dupa ce au plecat din studio si au mers la bere, probabil tobarul l-a mistocarit cel mai mult.

Na, n-om fi fost noi Sigur Ros, dar am dat cateva interviuri. Si-mi amintesc ca atunci cand primeam intrebari tampite, colegii mei incepeau sa-l ia peste picior pe intervievator, ceea ce pentru mine a insemnat intotdeauna un conflict de interese, pentru ca numai Dumnezeu stie cate intrebari cretine am pus si eu la viata mea si ma gandeam mereu cum ar fi sa fiu in locul lui. A, da, am fost. A durut.

Ce ma enerveaza e cand oamenii dau vina pe unii sau pe altii. Un interviu e un dialog. Daca iese prost, e vina ambelor parti. Dar cine pune intrebarile trebuie sa se puna mereu in situatia aluia care raspunde. Eu cel putin asa vad treaba asta. Si trebuie sa fii sincer cu tine, si realist. Si cand nu reusesti e bine sa te gandesti mereu la interviul asta :))

PS: Mi-a placut finalul analizei:
El: “I've got David Lee Roth next week.”
Ea: “A, you don’t even have to be there with David Lee Roth. You can use a sock puppet with him.”

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Din gândurile aleatorii ale unui fotograf, despre viaţă, lume, univers şi... DA FUCK? De acolo tragem concertul ăsta???

Partea întâi Drag ă organizator ule de evenimente. Fotograful e prietenul tău . Fotograful de concert nu e un paparazzi sucit care, odată ce are voie să se mişte liber cu aparatul de gât prin perimetrul festivalului, o să caute să pozeze cele mai urâte chestii peste care se nimereşte să dea. N-o să pozeze interioare de toalete ecologice, nici saci de gunoi supraplini. Pentru că el nu vine la un festival sau concert ca să facă poze urâte. Fotograful de concert vrea să surprindă atmosfera, oamenii, vibe-ul locului. Vrea să prindă costumaţii ciudate, freze ciudate, oameni care fac chestii fun şi mişto. Vrea să surprindă artiştii de pe scenă în cele mai interesante ipostaze şi vrea sa stea cât mai aproape de scenă pentru a face treaba asta, pentru că din public, în timp ce-şi ia coate-n gură şi m*i de la plătitorii de bilet pe care îi deranjează, s-ar putea să nu reuşească să-şi facă meseria aşa cum trebuie. Nu vrea să stea în faţă pentru că se crede jmecher şi pretin

Svenja, Romania si distanta

Suntem o generatie de migratori. Mi-a luat mult sa inteleg asta, am crezut ca e doar un motor care ma impinge pe mine, ca poate fug eu de ceva. Dar e suficient sa ma uit in jur – stiu extrem de putini oameni pentru care Romania e suficienta, care n-au plecat sau nu planuiesc sa plece pe undeva, macar o vreme. Unii nu vor sa se mute pentru cateva luni, un an, doi, sau pentru totdeaua, ci doar umbla, cat pot ei de mult, se duc unde vad cu ochii, dincolo de vacantele all inclusive in Bulgaria si shoppingul la Viena.

Confesiunile unei ucigaşe de balene (I)

Când eram mică, tata avea o vorbă: Mă, ce-i cu toate luminile astea aprinse? Pentru mine şi frate-miu, factura la curent era ultima dintre grijile de pe lume, imediat după cine iese preşedinte şi dacă mai e sau nu Geani paznic la banca de la parter (asta era important, pentru că Geani ne dădea apă când ieşeam afară, ca să nu mai trebuiască să urcăm două etaje până în casă, şi ne lăsa să ne parcăm bicicletele la el în teritoriu).